ת"א
בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו
|
2068-07
20/09/2010
|
בפני השופט:
ד"ר דרורה פלפל / ס. נשיאה
|
- נגד - |
התובע:
בנימין בילסקי עו"ד ס. פלינר עו"ד ג. שוורץ
|
הנתבע:
1. עיריית ראש העין 2. סדומי צוריאל 3. מרדכי שמיט
עו"ד י. קלדרון עו"ד ח. קלדרון עו"ד א. שורר
|
פסק-דין |
א.
מהות התובענה
זוהי תביעה בעילה של הפרת זכויות היוצרים של התובע - הכלכליות והמוסריות - כמלחין יצירות מקוריות וכמעבד של עיבודים מקוריים ליצירות קיימות.
התובע, ששימש כמנהל, כמנצח וכמורה הראשי בתזמורת, הגיש את התובענה בשל השימוש שנעשה ביצירותיו על-ידי התזמורת לאחר שסיים בה את עבודתו.
הנתבע 2 הוא יושב-ראש הועד המנהל של התזמורת.
הנתבע 3 הוא מנצח התזמורת הנוכחי.
ב.
העובדות הרלוונטיות
התובע עבד במשרד החינוך כמדריך וכמורה בתחום המוסיקה מאז שנת 1959, ועם השנים התמקד והתמחה בעבודה עם כלי פריטה, ובפרט מנדולינה. בהמשך ריכז וניצח על תזמורת המנדולינות המקובצת של משרד החינוך במינהל לחינוך התיישבותי. מעבודתו במשרד החינוך פרש בשנת 2002.
במהלך השנים, מאז שנת 1960, חיבר התובע מאות רבות של יצירות מקוריות, ועוד מאות עיבודים מקוריים ליצירות קיימות. כמו-כן הועסק התובע בעבודות ובתזמורות נוספות, במקביל לעבודתו במשרד החינוך.
בשנת 1993 הצטרף התובע כחבר באגודת קומפוזיטורים, מחברים ומו"לים למוסיקה בישראל (להלן: "
אקו"ם"; ר' נספח ב'1 ל-ת/9). במסגרת חברותו באקו"ם רשם שם התובע חלק מיצירותיו, שכבר בוצעו, על-מנת לקבל תמלוגים בעבור שידורים של יצירות אלה (לרשימה חלקית של היצירות הרשומות באקו"ם - ר' נספח א' ל-ת/9).
במהלך עבודתו במשרד החינוך החל התובע, בשנת 1976, ללמד קבוצות של נגנים, במסגרת פעילויות של מועצת ראש העין (היום עיריית ראש העין - להלן: "
העירייה").
במסגרת עבודה זו, שתחילתה בהדרכה והוראה של תלמידים בודדים וקבוצות קטנות, הקים התובע הרכבים שונים, ביניהם מקהלה, תזמורת חליליות, תזמורת כלי נשיפה ואת תזמורת המנדולינות. ברבות השנים הפך ניהול תזמורת המנדולינות של ראש העין (להלן: "
התזמורת") - למרכז עבודתו.
בנוסף לעבודתו כמנהל התזמורת, שימש התובע מורה שהכשיר את הנגנים השונים, החל מלימוד ברמה הבסיסית ובאופן פרטי, דרך לימוד בקבוצות ועד לצירופם של הנגנים הטובים ביותר לתזמורת, בה שימש התובע כמנצח.
בתחילת עבודתו בראש העין קיבל התובע את שכרו ממשרד החינוך. עם השנים עבר שכרו להיות משולם על-ידי עיריית ראש העין; בתחילה בחוזה שהתחדש מדי שנה (ר' נספחים ד'1 ו-ד'2 ל-ת/9); ומיום 1.9.1987 הוכר כבעל מעמד של עובד קבוע (ר' נספחים ד'3 ו-ד'4 ל-ת/9), מעמד בו החזיק כ-25 שנה.
ביום 30.6.2004 הפסיקה העירייה לשלם את שכרו של התובע (ר' נספח ד'5 ל-ת/9), תוך שהודיעה לו, במועד סמוך לתאריך זה, על סיום עבודתו.
לבקשת התלמידים, המשיך התובע לשמש בתפקידו - מבלי שקיבל על כך שכר מהעירייה - עוד כשנה וחצי.
יש לציין כי בין הצדדים מתקיים הליך נוסף בבית-הדין לענייני עבודה - ע"ב 518/03.
ביום 28.12.2005 פנתה העירייה לתובע והודיעה לו כי ניהול התזמורת יעבור לידי מנהל הקונסרבטוריון למוסיקה בראש העין (עד אז, ובמשך כל שנות פעילותו של התובע בראש העין, פעלו שני הגופים בנפרד) - מר מאיר צרויה (ר' נספח ד'6 ל-ת/9).
במסגרת הודעתה זו ציינה העירייה כי עמדתה החד משמעית היא שספריית היצירות - ובכלל זאת כל היצירות שנאספו, עובדו ונכתבו מאז יסודה של התזמורת - שייכת לעירייה ואינן רכושו הפרטי של מאן דהוא.
כשלושה שבועות לאחר מכן, ביום 19.1.2006, פנה בא-כוח העירייה - עו"ד משה כהן, אל בא-כוח התובע - עו"ד דורון שמואלי, במכתב, בו חזר על הטענה לפיה היצירות שייכות לעירייה (ר' נספח ד'7 ל-ת/9).